درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 26
بازدید ماه : 385
بازدید کل : 103683
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




یافته های جدید نشان می دهد که برخورد یک سیاره بنام تـئا به زمین جوان آنقدر خشن بود که ابرِ پدید آمده از خرده های برخورد، پیش از آرام گرفتن و شکل دادن ماه، به طور کامل در هم آمیخته بود.

این نمای هنری برخورد میان دو جرم سیاره ای را نشان می دهد. به باور دانشمندان، کره ی ماه در پی یک چنین برخوردی که ۱۵۰ میلیون سال پس از پیدایش سامانه ی خورشیدی، میان زمین و یک جرم دیگر رخ داد پدید آمده است.

 



ادامه مطلب ...


دو شنبه 30 آذر 1394برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که جرم کهکشان راه شیری ممکن است نصف آن چه باشد که تاکنون تصور می‌شد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بررسی‌ها نشان می‌دهد ستارگان دور دست کهکشان راه شیری که در فاصله بین 260 هزار تا 490 هزار سال نوری از مرکز کهکشانی فاصله دارند، به کندی در حال چرخش هستند.




ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نخستین و محبوب‌ترین تئوری، «به هم پیوستگی هسته» لقب گرفته که بخوبی با تشکیل سیارات زمین از قبیل عطارد سازگار است؛ اما در مورد شکل‌گیری سیارات غول‌پیکر پاسخگوی مناسبی نیست.
در حال حاضر دو مدل درباره چگونگی شکل‌گیری منظومه شمسی وجود دارد؛
نظریه «ناپایداری دیسکی» (disk instability) است که می‌توان برای توضیح چگونگی شکل‌گیری سیارات عظیم به آن تکیه کرد.
دانشمندان همواره در تلاش برای آگاهی بیشتر از میزان دقت و صحت این دو نظریه بوده‌اند.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 16 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

در ادامه ارسال تصاویر جالب از سطح سیاره مریخ، یک تصویر جدید از چشم‌انداز 4000 کیلومتری رونمایی شده که بسیار شبیه به دره گراند کانیون زمین است.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این تصاویر چشمگیر که اخیرا توسط سازمان فضایی اروپا رونمایی شده، نشان‌دهنده دره‌وار مارینر بوده که تصور می شود با طول 4000 کیلومتر، عرض 200 کیلومتر و عمق 10 کیلومتر بزرگترین دره منظومه شمسی باشد.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 3 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

. گنجهای فضایی مال کیست؟ .

پایگاهی بر یک خرده سیارکمعدنکاران فضایی بعد از ۸ ساعت کار سخت و در حالی که لباس‌های فضاییشان به خاطر الکتریسیته ساکن از گرد و خاک پوشیده شده است تلاش می‌کنند دستگیره‌ای پیدا کنند و همان طور که در فضا معلقند خود را به کابین استراحتشان در آن سوی یک خرده سیارک خاکستری برسانند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 همشهری آنلاین: ستاره‌شناسان ناسا با قطعیت پیش‌بینی کرده‌اند که در رویداد بزرگ بعدی کیهانی که بر جهان انسان تاثیر خواهد گذاشت، کهکشان‌های آندروما و راه شیری با هم برخورد خواهند کرد

به گزارش ایسنا،‌ به نظر می‌رسد که طبق پیش‌بینی‌ها، کهکشان راه شیری با یک تغییر عظیم در جریان این برخورد روبرو می‌شود که زمان آن حدود چهار میلیارد سال دیگر خواهد بود.
احتمالا در این رویداد خورشید به یک بخش دیگر از کهکشان منتقل می‌شود اما زمین و دیگر بخش‌های منظومه شمسی در خطر نابودی قرار می‌گیرند.
این پیش‌گویی در نتیجه سنجش‌های تلسکوپ فضایی هابل ناسا از حرکت کهکشان آندروما (M13) حاصل آمده است.
این کهکشان در حال حاضر در فاصله 2.5 میلیون سال نوری قرار دارد اما به طور اجتناب ناپذیری در اثر نیروی گرانشی دو کهکشان و ماده تاریک اطراف آنها در حال کشیده شدن به سمت راه شیری است.
پس از یک قرن گمانه‌زنی در مورد آینده آندروما و راه شیری، محققان حداقل توانسته‌اند به یک تصویر واضح از چگونگی رخداد حوادث در میلیاردها سال آتی دست یابند.
این سناریو مانند یک ضربه‌زن بیس‌بال بوده که منتتظر توپ است. اگرچه آندروما با سرعت دو هزار برابر به سمت راه شیری در حال حرکت است اما این برخورد حدود چهار میلیارد سال به طول خواهد انجامید.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 21 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان


ارغوان کیهانی

یک کهشکان مارپیچی در یک نمای رنگی ساختگی از تلسکوپ فضایی هابل رنگی ارغوانی به خود گرفته است.

برای دیدن تصویر دراندازه ی بزرگ به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان دانشگاه آریزونا در پژوهشی که نظریه مکانیک کوانتومی و قابلیت‌های تحقیقاتی را به سختی به چالش کشیده، موفق به مولکول سازنده جهان شناسایی شدشناسایی روشی برای مشاهده مولکولی شده‌اند که احتمالا جهان یا حداقل بخشهای داغ و آتشین آن از این جرم ساخته شده است.

این مولکول یون هیدروژن سه اتمی یا H3+ که در فضای گسترده و سرد میان ستاره‌ای حضور داشته، ممکن است کلید اسرار شکل‌گیری اولین ستاره‌ها را پس از انفجار بزرگ در اختیار داشته باشد.

این محققان ماه‌های زیادی را برای انجام محاسباتی به منظور کشف شیوه‌ شناسایی H3+ و رونمایی از نقش اساسی آن در ستاره شناسی و طیف‌سنجی صرف کرده و نتایج خود را در مجله Physical Review Letters منتشر کرده‌اند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 28 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شکست رکورد منظومه شمسیمحققان موفق به کشف یک منظومه ستاره‌ای شده‌اند که با شکست رکورد منظومه شمسی، از 9 سیاره برخوردار است.
طبق آخرین یافته‌ها، تعداد دقیق سیارات موجود در مدار ستاره HD 10180 تاکنون 9 عدد بوده و بررسی‌ها همچنان در اطراف آن ادامه دارد.
محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپی در شیلی از سال‌ها پیش به بررسی این ستاره که در فاصله 130 سال نوری از زمین قرار داشته، پرداخته‌اند که به دلیل فاصله نزدیک‌تر آن از درخشش بیشتری برخوردار است.
HD 10180 در صورت فلکی «آب‌مار» قرار داشته و پیش از این تصور می‌شد که تنها هفت سیاره در اطراف آن وجود دارد. اما تحقیقات اخیر از وجود دو سیاره دیگر در مدار آن خبر داده است.
اندازه این سیارات بسیار متفاوت بوده و یکی از آنها 65 برابر جرم زمین است و یکی از آنها تنها 1.4 برابر سنگین‌تر از زمین است. این موضوع آن را به کوچک‌ترین سیاره خارج از منظومه شمسی کشف شده تاکنون تبدیل کرده است.
وزن دو سیاره تازه کشف شده در حدود 1.9 و 5.1 برابر زمین بوده که آنها را در گروه ابرزمین‌ها قرار می‌دهد. این سیارات در مدارهای داغ قرار داشته و طول مدار آنها زیر 10 روز برای سیاره کوچک‌تر و 68 روز برای سیاره بزرگ‌تر است.
یکی از این دو سیاره و همچنین سیاره هفتم HD 10180 بسیار به این ستاره نزدیک هستند. یکی از آنها با جرم 1.3 برابر زمین تنها سه میلیون کیلومتر با آن فاصله داشته که بسیار نزدیک‌تر از سیاره عطارد با خورشید محسوب می‌شود.
شکست رکورد منظومه شمسی با کشف منظومه‌ای با 9 سیاره
طبق این پژوهش، ستاره مورد نظر بسیار آرام بوده و امکان ارتباط فعالیت دو سیاره جدید با پدیده ستاره‌ای وجود ندارد.
همچنین دوره مداری این سیارات با هیچکدام از دور‌ه‌های زمانی حرکت اجسام در منظومه شمسی مصادف نبوده، از این رو این دو جسم مسلما ریشه سیاره‌ای دارند.
به گفته محققان، منظومه‌های ستاره‌ای دیگر در جهان معمولا از چهار سیاره یا کمتر برخوردارند.



پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

موتور کهکشانهای نوجوان به گاز نیازمند است . باید از تلسکوپ بسیار بزرگ ESO تشکر کرد که ستاره شناسان را قادر ساخت تا به کهکشانهای بالغ و عادتهای غذاییشان دست یابند .۳ تا۵ میلیارد سال پس از انفجاربزرگ گاز برایشان فراهم بود و بعد از آن اشتهای حریصانه ای برای بلع کهکشانهای کوچکتر یافتند .دانشمندان دریافته اند که ساختارهای کهکشانی اولیه بسیار کوچکتر از کهکشانهای بیضی شکل و مارپیچی هستند که در حال حاضر کیهان را پر کرده اند . پس کهکشانها چطور وزن اضافه کرده اند ؟ ستاره شناسان بعد از صدها ساعت رصد و کار متوجه شده اند که چگونه کهکشانها از گاز غنی شده اند . تیری کانتینی رهبر تیم می گوید : “دو راه مختلف برای رشد کهکشانها تخمین زده می شود یکی برخورد کهکشانهاست که کوچکتر به وسیله بزرگتر خورده می شود دیگری تداوم جریان گاز در کهکشان  که هر دوی اینها منجر به ایجاد ستارگان جدید می شود .”



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد